Hyvä yhteistyökumppani tuntee asiakkaan tarpeet ja kuuntelee toiveet – mutta myös toisinpäin!
Rakennusliike Joen Talo Oy on toteuttanut Business Joensuulle pienremontteja, tilanmuutostöitä sekä huoltoon ja ylläpitoon liittyviä tehtäviä jo vuodesta 2015/2016.
Kiinteistöpäällikkö Mikko Naakka on toiminut projekteissa tilaajan edustajana. Joen Talon puolelta työmaiden operatiivisia asioita on hoitanut työnjohtaja Joona Linervo ja isommat sopimusasiat ja taloudelliset linjaukset ovat olleet palvelujohtaja Jouni Hämäläisen vastuulla.
– Koska olemme julkinen toimija, urakat on aina kilpailutettu Pohjois-Karjalan hankintatoimen kautta. Näiden kilpailutuksien myötä Joen Talo Oy on tullut meille urakoitsijaksi, tarkentaa Mikko.
Luottamus on sopimuskumppanuuden perusta
Business Joensuun ja Rakennusliike Joen Talon yhteistyötä on tehty ns. sopimuskumppanuusmallilla. Pitkäaikaisessa kumppanuudessa kiinteistöpäällikkö näkeekin paljon hyvää.
– Ihan kärkeen nostan luotettavuuden, mikä heijastuu monella tapaa yhteistyössä. On tärkeää, että lopputuloksen jälki on asianmukainen sekä tietysti myös se, että sopimukselliset asiat hoituvat mallikkaasti niin, että sopimusta noudatetaan joustavasti molemmin puolin. Luottamuksestahan tässä puhutaan!
Mikko Naakan mielestä talouspuolen hallittavuutta ja selkeyttä ei voi koskaan korostaa liikaa. Mikko pitääkin Joen Taloa kumppanina, jonka kanssa on helppo toimia, mutta arvostaa myös sitä, että saa itsekin olla projekteissa aktiivinen toimija.
– Myös asiakkaana meille kuuluu paljon vastuita, joten työnjohdollinen apu, jota olemme saaneet Joen Talolta, on ollut aivan ensiluokkaista.
Mikko arvostaa myös Joen Talon työntekijöiden ammattimaisuutta, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että työt sujuvat ajallaan ja mallikkaasti. Se mitä luvataan, tehdään.
– Kun on nähtävissä etukäteen, miten paljon mikäkin tulee maksamaan ja lopputulos on taloudenkin osalta sovitun mukainen, voi olla rauhallisin mielin.
Tiedepuiston pienremonteissa korostuu Joen Talon ymmärrys tilamuutosten hallinnasta ja tekemisen ketteryydestä.
– Asiakkaidemme on päästävä käyttämään tilojamme hyvinkin nopealla aikataululla, mikä vaatii Joen Talolta kokonaisvaltaista pienremonttien ja tilamuutosten hallintaa.
– Aikataulut projekteille saattavat usein olla melko tiukat ja työt tulla nopealla varoitusajalla. Jos kiinteistöömme saapuvan asiakkaan tila pitää olla esimerkiksi kolmen kuukauden päästä käytössä, voimme luottaa Joen Talon toiminnassa siihen, että näin tulee tapahtumaan, painottaa Mikko.
Ketterä yhteistyökumppani kestää paineet
Budjettiasioissa on yrityksessä aina osattu olla realistisia, ja koviin sekä vaativiin aikataulupaineisiin on totuttu.
– Vaikka meille voi tulla aika nopealla varotusajalla hommia, Joen Talo on pystynyt pitämään niin hankintojen kuin myös toteutuksen osalta sovitut aikataulut, ja olemme saaneet asiakkaalle mahdollisimman hyvät tilat ajallaan.
– Myös viestintä pelaa, toteaa Mikko. Kun Business Joensuu toimii tilaajana, niin Joen Talo tiedottaa meitä ja me tiedotamme asiakasta. Se toimintamalli on ollut meillä käytössä ja sujunut hyvin.
Mikko Naakka arvostaa yhteistyössä myös sitä, että haastavammatkin tilanteet ratkaistaan avoimesti ja asiallisesti.
– Joskus on ollut jotain aikataulullisia haasteita tavaroiden toimitusten kanssa, mikä ei välttämättä ole ollut urakoitsijan syytä. Kun asiat kuitenkin hoidetaan ammattitaidolla, silloin koemme asiakkaana, että odotusarvomme täyttyy esimerkiksi huolto- ja kunnossapitopalveluille asetetuista tavoitteista.
Sopimuskumppanuus antaa mahdollisuuden yhteistyön luontevaan kehittämiseen
Puolivuosittain pidettävässä kehityspalaverissa vedetään mennyttä yhteen ja arvioidaan onnistumista. Yhteistyö on parhaimmillaan jatkuvaa kehittämistä ja uusien mahdollisuuksien näkemistä.
– Yhdessä Jounin kanssa mietitimme säännöllisesti, mitä asioita ja toimintatapoja voisi hoitaa paremmin ja miten yhteistyötä voisi parantaa entisestään, valottaa Mikko arkista yhteistyötä.
– Kehitysideat syntyvät ja ”putkahtelevat” luontevasti yhteistyön ja matkan varrella. Pitkäaikainen kumppanuus onkin hyvä juuri siksi, että keskusteluyhteys on aina auki puolin ja toisin. Kun kiinnostavat ja tärkeät asiat tulevat eteen, niihin pitää pystyä vastaamaan niin tilaajan kuin urakoitsijan puolelta, Mikko tiivistää.
Teksti: Susanne Ranta-Kiiski
Kirjoittaja on Hyvän tekijä -yhtiöiden kumppani
viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijana, toteuttajana sekä sparraajana.
SEURAA MEITÄ SOMESSA
TUTUSTU MYÖS!
MONIPUOLISET RAKENTAMISEN PALVELUT YHDESTÄ PAIKASTA!
Meillä on tarjota yrityksille, taloyhtiöille, julkisen sektorin hankkeisiin sekä kotitalouksille kattavat ja monipuoliset korjausrakentamisen palvelut Joensuussa ja Pohjois-Karjalan alueella saman katon alta. Työt hoidetaan ajallaan, suunnitellusti ja laadukkaasti sekä hyvällä kommunikoinnilla asiakkaan ja yritystemme välillä.
Hyvän tekijä -yhtiöön kuuluvat Rakennusliike Joen Talo, Timanttimiehet, Joensuun Sähköinsto ja LVIS-Konsultit. Yritykset tarjoavat laadukasta osaamista esimerkiksi talonrakennukseen, vaativiin purkutöihin, sähkö- ja teleasennuksiin sekä LVIS-asennuksiin sekä ajankohtaisiin energiaremontteihin. Siis – kaikki korjausrakentamisen laadukkaat palvelut yhdestä paikasta!
Olemme erikoistuneet siihen, että projektit etenevät niin, etteivät ne häiritse arjen askareita kohteissamme, kuten yritysten, taloyhtiöiden ja kotitalouksien remonteissa. Uskallamme peukuttaa myös sille, että olemme menestyneet hyvin projekteissa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Tästä meillä on jo vuosien vahvaa ja vakuuttavaa kokemusta.