Sähkön hinta herättelee: ovi on auki uusille sähköistys- ja energiaratkaisuille

Raksaheimo-juttusarjassamme puhutaan tällä kertaa sähköasioista - kurkkaamme historiaan ja pohdimme nykypäivää. Molempia meille valottaa Joensuun Sähköinston työnjohtaja Kai Oinonen. – Kun täällä meillä konkarit ja juniorit laittavat kaiken osaamisen yhteen, alkaa priimaa pukkaa, toteaa pilke silmäkulmassa Kai, tuttavallisemmin Kaitsu. Nelisenkymmentä vuotta sähköalla tuo perspektiiviä tekemiseen sekä paljon hiljaista tietoa liiketoiminnan kehitystyöhön. Sähköalan ammattilainen onkin innolla mukana kaikessa uudessa kehityksessä, jota yritys käy paraikaa läpi.  

Joensuun Sähköinsto on palvellut asiakkaitaan jo kolmenkymmenen vuoden ajan – merkkipäivää juhlittiin työkavereiden kesken viime vuoden 2023 lopulla. Metsästystä, kalastusta ja vanhoja moottoripyöriä harrastava Kaitsu on täysverinen sähköalan tekijä ja saanut olla monenlaisissa projekteissa mukana työuran aikana. 

 – Sähköinstossa aloitin työurani sähköasentajana 80-luvun alussa, silloin yritys oli nimeltään Sähköinsto Mikko Heino Ky. Ja tulihan sitä piipahdettua puolivuotinen työrupeama Kostamuksessakin, Venäjällä. Siis reilut neljäkymmentä kiinnostavaa vuotta olen näitä hommia tehnyt, puolet siitä asentajan hommissa ja toinen puoli työnjohtotehtävissä, muistelee Kaitsu.

– Kotoa niitä vaikutteita työuralle taisi tulla - verenperintönä. Isäukko oli sähköasentaja ja jo alaikäisenä kiersin isän mukana apumiehenä ja sille tielle sitten jäinkin. Ja hyvä niin, olen tykännyt työstäni ja tiesin kyllä, mitä tuleman pitää, kun alaa lähdin opiskelemaan. 

Kaitsu pohtii tästä näkövinkkelistä myös nykyistä työelämää ja painottaa työhön kuin työhön tutustumista “paikan päällä”. 

 – Kun näkee työarkea käytännössä ja saa tuntumaa ilmapiirin, muodostuu helpommin käsitys työstä kokonaisuutena. On hirmu tärkeää myös aistia sitä, miten ihmiset työpaikalla kokevat ja tuntevat työn imua. Kyllähän tällainen luo sellaista hyvää fiilistä työelämää ja alaa kohtaan.  

Joensuun Sähköinstossa on tasaiseen tahtiin työssäoppijoita, mitä Kaitsu pitää todella hyvänä asiana puolin ja toisin. Se on hyvä mahdollisuus vaihtaa ajatuksia ja keskustella niin työn kuin arjenkin asioista.  

 – Opiskelijat tuovat uusia ajatuksia, esimerkiksi automaatioasioista meille ja me taas siirrämme sekä omaa osaamistamme että näkemyksiämme heille. Se on sellainen luonnollinen win-win -tilanne. 

– Ja joskus tulee näitä hauskoja sukupolvierojakin. Sitä ei itse aina muista, että esimerkiksi lankapuhelimen puhelinrasiat eivät ole tuttuja nykypolville ja joskus tehtävänannoissa tuleekin hymy huulille, kun itselle tuttu asia on ihan utopiaa muille. Vähän sama asia, kun nykyiset pikkutaaperot taputtelevat televisiotakin kuin kännykän ruutua – sitten ihmetellään, kun televisio ei toimi, naurahtaa Kaitsu.  

Korjausrakentamisessa tulee vielä eteen paljon “vanhaa nostalgiaa”, jonka kanssa on tiedettävä, miten edetään, jotta tehdään oikein ja harkitusti. Vanhaa rakennuskantaa on paljon sekä vanhan purkamista ja uuden asentamista. Monialaista osaamista ja työssäoppimisjaksoja arvostetaankin yrityksessä. 

– Hienoa, että meillä on täällä konkareita ja junioreita ratkomassa asiakkaiden haasteita ja löytämässä yhdessä parhaita ratkaisuja. 

Mikä on muuttunut – vai onko mikään? 

Kun kilometrejä on sähköalalla kertynyt mukavasti, on kysyttävä, miten sähköala on muuttunut kymmenien vuosien aikana – mitä on jäänyt päällimmäiseksi mieleen?  

 –  Perussähköasennukset säilyvät aina näissä hommissa, mutta langaton ohjaus on lisääntynyt.  Päivän teemoja ovat myös automatisointi ja tietotekniikan hyödyntäminen. Puhumme asiakkaidemme kanssa myös uusiutuvan energian mahdollisuuksista ja sähköautojen latauspisteistä, Kaitsu summaa. 

 – Hyvin yleistä on, että kun kiinteistöissä aletaan korjata jotain, mietitään myös muuta korjattavaa samalla. Esimerkiksi valaistuksen ohjaus ja sen automatisointi on tätä päivää. On monia asioita, jotka parantavat asumismukavuutta ja luovat viihtyisyyttä tiloihin – aika usein ehdotammekin asiakkaillemme energiatehokkaita ratkaisuja. Bonusta on myös se, että meillä on hyvä yhteys laitetoimittajien kanssa, ja heiltä saammekin ajankohtaista tietoa. 

 – Voimme vilpittömästi olla ylpeitä siitä, että seuraamme aikaa ja alan kehitystä sekä pidämme huolta työntekijöidemme osaamisesta, Kaitsu painottaa. Meille ei riitä se, että tehdään sinnepäin! 

– Työyhteisön kannalta kannustavia ovat myös uudet toimintamallit, joiden tavoite on palvella asiakkaita mahdollisimman ketterästi ja joustavasti. Sähköinstolla kokeillaan uutta toimintamallia, kolmen hengen tiimejä, joissa käsitellään asiakasprojekteja matalan kynnyksen ajatuksella. Sähköasentajat keskustelevat suoraan asiakkaiden kanssa ja sopivat projektiin liittyvistä yksityiskohdista. Tämä helpottaa paljon aikataulujen sopimisessa.  

 – Tiimeissä käydään asioita läpi ja näin parannamme ymmärrystämme asiakkaidemme tarpeista – siis opimme palvelemaan entistäkin tehokkaammin, ketterämmin ja joustavammin, lupaa Kaitsu. 

Lue juttu sähköasentaja Sakari Niemisen ajatuksista tiimimallista >

Asiakkaat saavat nykyisin paljon ideoita ja vinkkejä energia- ja korjausrakentamisen asioihin ympäristöstään, lehdistä, kavereilta ja tietysti googlaillen. Sähköinstolta osataan pyytää erilaisia palveluita sekä tarkentavaa tietoa, jota onkin paljon tarjolla. Esimerkiksi sähköhintojen vaihdellessa säännöllisen epäsäännöllisesti, ovat taloyhtiöt ja yritykset kiinnostuneet myös aurinkoenergian hyödyntämisestä.  

 – Muutama viikko sitten sovimmekin asiakkaamme kanssa aurinkovoimalan rakentamisesta kiinteistöön. Uudistuksella saadaan energia talteen, mikä sitten hyödynnetään sähköautojen latauspisteisiin. Tuplaekoteko, peukuttaa Kaitsu asiakkaan kiinnostavalle ratkaisulle. 

– Sähkön hinta on kyllä herätellyt ihmisiä. Ajastimia asennetaan lämminvesivaraajiin, joita lämmitellään yöaikaan. Mielestäni viisasta olisi myös harkita ohjauskomponentteja, jotka lukevat sähköpörssin hintaa ja käynnistävät laitteen halvimpaan aikaan. Mutta ihan suoraviivaista ei tämäkään ei ole. Mikään systeemi ei tietysti ole ihan aukoton ja tarvitaan paljon säätöjä, jotta energiankulutuksen kannalta löytyy optimaalinen aika. 

– Sama logiikka toimii pyykinpesu- ja astianpesukoneissa. Omat riskinsä on myös sillä, että koneet voivat käynnistyä silloin, kun nukutaan - aina voi tulla vuotoja ja sitä kautta esimerkiksi vesivahinkoja.  

– Konsultoimme nyt paljon näissä asioissa ja etsimme parhaita ratkaisuja asiakkaillemme – ja kyllä se paras ja asiakkaan tarpeet täyttävä yhdistelmä löytyy. 

Tutustu energiakartoituspalveluumme taloyhtiöille >


Sähköalan digitalisoitumisessa Kaitsu näkee paljon mahdollisuuksia.  

 – Olemme jo nyt tehneet asiakkaillemme esimerkiksi lämmityksen ohjausjärjestelmiä, joita voimme valvoa ja ohjata etäyhteydellä. Järjestelmät kehittyvät koko ajan, mutta teknologia ei tietty ole se itseisarvo, vaan tärkeää on se hyöty, jota järjestelmällä saavutetaan – tehokkuuden ja turvallisuuden maksimointi. Asiakkaillemme se tarkoittaa oman kilpailukyvyn vahvistamista, ja siinä olemme mieluusti mukana. 

Sähköturvallisuus - mitä se on? 

Kaitsu muistuttaa mielellään asiakkaitaan sähköturvallisuusasioista. Rakennusalalla ja rakentamisessa turvallisuusasiat ovat aina tapetilla, mutta sähköturvallisuudesta voisi puhua enemmän jo ihan senkin takia, että standardit ja direktiivit päivittyvät tasaisen säännöllisesti. On hyvä tietää, mitä kaikissa asennustöissä pitää ottaa huomioida, jotta turvallisuus, mutta myös laatukriteerit täyttyvät sataprosenttisesti.  

 – Meidän matkassa asiakkaiden onkin hyvä olla, koska seuraamme alan kehitystä ja vaatimuksia ja siirrämme tietoa työssämme asiakkaiden projekteihin, painottaa Kaitsu.  

 – Sähköistysten turvallisuusasioista huolehditaan. Työturvakortit on kaikilla päivitettynä ja aina kunnossa. Teemme myös tarkastusmittaukset huolella kohteissamme. 

 – Tarkastusmittauksissa tarkistamme turva- ja laatustandardeissa mainittuja asioita, kuten oikosulkuvirtoja ja eristysvastusmittauksia sekä laukaisuaikoja. Laadun skaala on laaja! 

– Asiakkaiden kanssa on hyvä puhua kasvotusten kiinteistöjen korjaustöistä ja tulevista mahdollisuuksista. Esimerkiksi vuoden 2026 mennessä palovaroittimien hankinta- ja kunnossapitovastuu siirtyy asukkailta rakennuksen omistajille. Tulevat palovaroitinmuutokset kannattaa ottaa ajoissa työlistalle ja huomioida budjetissa, Kaitsu muistuttaa. (Kuva helmikuiselta isännöitsijätapaamiselta. Kai Oinosen seurassa Juha Peltonen, ISYK.)

Pitkää työpäivää ja paljon muistoja 

Kun työuraa on takana, niin matkaan mahtuu myös hauskoja muistoja. Kaitsu naurahtaa, kun mieleen tulee pankkiremontti, jota kollegan kanssa tehtiin aamun pikkutunneille. 

 – Jos pankkiryöstöä odotat, niin sitä ei ole luvassa! Ehkä paremminkin tarina tiimihengestä. 

Kaitsu kiersi kollegan kanssa ympäri maakuntia tekemässä sähköasennuksia akselilla Uimaharju, Eno, Tuupovaara, Rääkkylä, Polvijärvi, Viinijärvi – usein viikonloppuisin. Koska sähköhommat oli saatava valmiiksi ennen pankin aukeamista maanantaiaamuna, projektit saattoivat valmistua aamuyön pikkutunteina. 

 – Yksikin projekti valmistui aamuyöllä kello kolme. Olihan se tiukkaa vääntöä. Yhdessä urakoitiin ja kun hommat menivät putkeen, saimme myös iloita onnistumisesta - me tehtiin se! 

 – Kyllä meillä nykyisinkin vahvuutena on omat työntekijät, ja kun tulee uusia, heidät perehdytetään tähän meidän omaan raksaheimoon. Meille tämä on tärkeää, mutta ennen kaikkea asiakkaillemme, joiden kanssa pyrimme avoimeen keskusteluun ja luottamuksen rakentamiseen. 

 – Näin kevään korvalla muistelen usein aikoja, kun painoimme kollegan kanssa yhdessä isossa tehdashallissa tiukkaa projektia, jossa työpäivät olivat pitkiä ja usein viikonloputkin menivät töitä tehdessä. Kun projekti valmistui ja pääsi lähtemään työstä normiaikaan, muistan vieläkin tunteen, kun huomaamatta kevät oli tullut ja ympärillä oli valoa! Bonuksena mieleen jäi myös se, kun asiakasyrityksen tuotantopäällikkö kävi henkilökohtaisesti kiittämässä muistamisten kera. Tekeminen on aina yhteispeliä asiakkaan kanssa ja parhaimmillaan juuri tätä - molemmilla on hyvä mieli projektin aikana ja silloin, kun tavoitteet saavutetaan!  

 – Joustavuus ja nopea reagointi, se on meidän vahvuus ja sitä asiakkaammekin arvostavat. 

Sähköinstossa arvostetaan osaajien monipuolisuutta. Yrityksessä on paljon pitkän työuran tehneitä ammattilaisia, joilla on rutkasti kokemusta sekä tärkeää näkemystä asiakkaiden tarpeista ja projektikohteista.  

 – Kyllähän sitäkin on liikkeellä, että ”penkki polttelee alla”. Jos on liian kauan samassa paikassa, ei näytä hyvältä CV:ssä, kuittaa Kaitsu. Itse olen kyllä arvostanut työyhteisössä toisten tuntemista ja hiljaisen tiedon siirtymistä ja kasvamista organisaatiossa. Pitkä työura opettaa joustavuutta, kun porukka tuntee toisensa ja voi aidosti luottaa toistensa osaamiseen. 

 – Työelämä on hiukan muuttunut myös siltä osin, että ennen tehtiin päätöksiä enemmän fiilispohjalta, nyt tekeminen on systemaattisempaa, mutta samalla ketterää. Kun kaikki tietävät, missä mennään ja vastuita annetaan työntekijöille enemmän, avoimuus ja luottamus kasvaa organisaatiossa sekä tietysti työn joustavuus sekä päätöksenteon ketteryys. 

 – Ratkaisujen löytäminen asiakkaan kanssa on tässä työssä hienoa. Keskustelut, joissa pallotellaan ja perustellaan vuorotellen vievät poikkeuksetta molempien kannalta hyvään ratkaisuun ja lopputulokseen. Kaikkia päätöksiä ei tarvitse kuljettaa työnjohtajien kautta. 

– Meidän puhe ei ole “latinaa”, vaan selkeää ja käytännönläheistä ohjeistusta turvalliseen sähköistykseen ja laitteiden hallintaan. Pyrimme tekemään asiat selkeiksi ja ymmärrettäviksi asiakkaillemme. Se on hyvää palvelua!

Kaitsun huomiot sähköalan muutoksista  

  • Kierrätys on arkipäivää projektissa kuin projektissa.  

  • Sähkökaapelit ovat nykyisin halogeenittomia ja päällysteet muovittomia. 

  • Valaistuksissa fokus on energiansäästössä ja himmentimissä. 

  • Aurinkosähkö kiinnostaa ja energian hyödyntäminen.


Teksti: Susanne Ranta-Kiiski
Kirjoittaja on Hyvän tekijä -yhtiöiden kumppani
viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijana, toteuttajana sekä sparraajana.


TUTUSTU MYÖS!

MONIPUOLISET RAKENTAMISEN PALVELUT YHDESTÄ PAIKASTA!

Hyvän tekijä -yhtiöihin kuuluvat Rakennusliike Joen Talo, Timanttimiehet sekä Joensuun Sähköinsto ja LVIS-Konsultit.

Meillä on tarjota yrityksille, taloyhtiöille, julkisen sektorin hankkeisiin sekä kotitalouksille kattavat ja monipuoliset korjausrakentamisen palvelut Joensuussa ja Pohjois-Karjalan alueella saman katon alta. Työt hoidetaan ajallaan, suunnitellusti ja laadukkaasti sekä hyvällä kommunikoinnilla asiakkaan ja yritystemme välillä.

Hyvän tekijä -yhtiöön kuuluvat Rakennusliike Joen Talo, Timanttimiehet, Joensuun Sähköinsto ja LVIS-Konsultit. Yritykset tarjoavat laadukasta osaamista esimerkiksi talonrakennukseen, vaativiin purkutöihin, sähkö- ja teleasennuksiin sekä LVIS-asennuksiin sekä ajankohtaisiin energiaremontteihin. Siis – kaikki korjausrakentamisen laadukkaat palvelut yhdestä paikasta!

Olemme erikoistuneet siihen, että projektit etenevät niin, etteivät ne häiritse arjen askareita kohteissamme, kuten yritysten, taloyhtiöiden ja kotitalouksien remonteissa. Uskallamme peukuttaa myös sille, että olemme menestyneet hyvin projekteissa yhdessä asiakkaidemme kanssa. Tästä meillä on jo vuosien vahvaa ja vakuuttavaa kokemusta.

Laita viestiä tai soita!

Yhteydenottolomake >

Rakennusliike Joen Talo >

Timanttimiehet >

Joensuun Sähköinsto >

Joensuun LVIS-Konsultit >


Edellinen
Edellinen

Joensuun merkittävin korjausprojekti etenee: Joensuun museon korjaaminen vaatii valppautta

Seuraava
Seuraava

Työpaikka: sähköasentaja Joensuun Sähköinstolle